5 velvære tips for å hjelpe deg gjennom høsten

Spesielt etter en lang, varm sommer kan det være en hit på tankene, når det blir mørkt tidligere på kvelden, og du kan bare sjelden sole deg solen. Men du kan gjøre mye for å slappe av i høst og å føle deg bra.

Bytt dusjer og trening

Når kjøretiden senkes og du begynner å føle deg sliten, hjelper bytte dusjer veldig bra for å stimulere sirkulasjonen og gjøre deg i form for dagen. Generelt bør du bruke så mye tid som mulig daglig, selv om været går mye å være ønsket. Ta en lang tur, sykle eller jogge jevnlig. Hvert minutt trening i frisk luft bidrar til å holde seg i form og motvirke den personlige høstdepresjonen.

Spoil sansene dine

I den kaldere sesongen, selvfølgelig, bruker vi mer tid hjemme. Det er derfor du bør gjøre deg så komfortabel som mulig. Nyt din tid hjemme med alle dine sanser. Og proverbially. Sett litt roligere musikk på. Enten det er glatt jazz eller omgivende lyd, er det opp til deg. Lys lys eller noen få lys gir en koselig atmosfære. Og også dufter kan øke trivselet. Prøv tart eller krydret duftoljer som bergamot eller sandeltre. Deretter vil en deilig gresskar suppe og kvelden være bra.

Varm opp

Fra uke til uke blir været mer ubehagelig. Det regner, er kaldt og noen ganger stormer. Hvis du har følelsen av at kulden kryper inn i beinene, er det avslappende og varmt bad bare tingen. Varme badprodukter som rosmarin eller et mudbad er spesielt gode her. Disse stimulerer sirkulasjonen og hjelper til med å slappe av. Etter badet bør du vikle deg varm og nyte en liten hvile, ved å ligge for en stund eller gjøre deg komfortabel i favorittstolen, legg føttene dine opp og les i en god bok.

 

Få farge og lys til liv

Høst betyr ikke bare fargerike blader, kastanjer og høsttid, men også mindre dagslys. Og det gjør seg tydelig i mange. Mangel på dagslys gir mange med en vinterblåse. Deprimert stemning og tretthet sprer seg. Det er en enkel grunn til dette: På mørke, grå dager blir produksjonen av det stimulerende hormonet serotonin, også kjent som lykkehormon, hemmet. Samtidig, i fravær av lys, slipper kroppen mer av søvnhormonet melatonin. Ikke rart når du er sliten og i dårlig humør. Derimot, i tillegg til naturturer, for eksempel, dagslyslamper som brukes på arbeidsplassen, hjelper. Disse etterligner dagens lys, noe som gjør at du føler deg mer produktiv og aktiv. Men hvis du vil slappe av, bør du ty til varme lyskilder. Farger gir også mer velvære. For eksempel øker oransje og gult stemning, rød varme og energi øker, mens grønn har en balanserende effekt. Velg fargene til hjemmedekorasjonen eller klærne som vil gjøre deg best.

Ta vare på stille øyeblikk

Det trenger ikke alltid å være spesielle ting eller aktiviteter som du trenger å slappe av. Selvfølgelig er meditasjon eller yoga for eksempel det viktigste, men det er viktigst at du bare tar tid for deg selv med jevne mellomrom. Nesten din personlige kvalitetstid, hvor du bare bestemmer hva du vil gjøre. Det kan høres på musikk, lese eller bare ikke gjøre noe. Denne gangen er bare din.

 

Hvordan bryr du deg om komfort og avslapping i høst? Har du flere velvære tips?